Halle-Brussel: fiets soms sneller dan auto

5 november 2013

Halle-Brussel: fiets soms sneller dan auto

 

De provincie Vlaams-Brabant onderzocht het fietsverkeer op de kanaalroute langs de rechteroever tussen Halle en Brussel. Dit onderzoek kadert in het plan om de route om te vormen tot een belangrijke fietssnelweg tussen Halle-Brussel en Vilvoorde.

In mei en juni werden 102.479 fietsers geregistreerd op vijf meetpunten op de fietsroute langs het kanaal tussen Halle en Brussel. Aan de Sluis van Ruisbroek werd het meeste fietsverkeer opgetekend, met in totaal 30.254 fietsers. Op een werkdag komen er op dit punt gemiddeld 466 fietsers voorbij. In weekenddagen werden pieken tot 1.000 fietsers geregistreerd.

Medewerkers van de Fietsersbond verdeelden, op vraag van de provincie, een enquête onder de fietsende pendelaars op het traject. Op deze manier konden de telgegevens aangevuld worden met een kijk op de gebruikers van de route en het soort gebruik dat zij maken van de route.

‘Hieruit blijkt dat de route frequent gebruikt wordt door pendelaars. Sommigen wijzen er op dat de route een prima alternatief vormt voor de woon-werkverplaatsing met de wagen. Enkele bevraagden geven zelfs aan dat ze ‘sneller op het werk zijn met de fiets dan met de wagen dankzij de kanaalroute’. De gemiddelde fietsafstand van de bevraagde fietsers bedroeg 19 km. Ondanks deze relatief grote afstand komen toch heel wat pendelaars in minder dan 45 minuten aan op het werk’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.

De bevraagden gaven de route een gemiddelde waardering van 6,5 op 10. Dat toont aan dat er nog heel wat knelpunten zijn. Deze knelpunten zijn nu opgelijst en de gesprekken met de stad Halle en Waterwegen en Zeekanaal over de aanpak zijn opgestart.

‘Extra investeringen in missing-links en schakels die aansluiten op de fietssnelweg moeten de route nog aantrekkelijker maken en meer gebruikers aantrekken. Ook door de opkomst van de elektrische fiets rekenen we in de toekomst op meer gebruikers. We zullen de tellingen dan ook geregeld herhalen om de evolutie in het fietsverkeer te kunnen monitoren’, zegt gedeputeerde Tom Dehaene.

Lees het volledige rapport op www.vlaamsbrabant.be/kanaalroute

 

 

Tweets

Laatste foto's

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.